Begrijpend lezen

Lezen met begrip, daar gaat het uiteindelijk om. Letterwijs reikt de leerling strategieën aan om de belangrijkste informatie uit de tekst te halen. Doordat de leerling leert om zijn voorkennis over het onderwerp in te zetten zal hij de tekst met een groter leesbegrip kunnen lezen. De voorkennis functioneert voor ons brein als een aanknopingspunt. Uit recente onderzoeken blijkt dat ons brein efficiënter te werk gaat als het brein voorkennis heeft. Het brein beloont ons met een goed gevoel. De voorkennis vormt de kapstok om de nieuwe informatie aan op te hangen. Dit alles wordt vormgegeven door het maken van een mindmap, wat taaldenken en beelddenken integreert.

Mindmap

In een mindmap wordt de informatie overzichtelijk geordend en worden verbanden zichtbaar. De leerling is actief bezig om de tekst te verwerken op een breinvriendelijke manier. De systematiek van mindmapping is ontwikkeld door Tony Buzan. Het is een vorm van associatief denken en is bevorderlijk voor het  analyseren van informatie in hoofd- en bijzaken en het onthouden van informatie.